چاپ پارچه مخمل

چاپ پارچه مخمل: مخمل پارچه ای است که از نخ ابریشم یا پنبه تهیه می شود که یک روی آن صاف و روی دیگر آن دارای پرزهای کوتاه، متراکم، لطیف، نزدیک به هم و به یک سو خوابیده است. به عبارت ساده تر، مخمل نوعی جامه پرزدار است. انواع مخمل های متداول عبارتند از: مخمل کبریتی، مخمل بقیرا، مخمل پانی، مخمل پودی یا نخی، مخمل کراش، مخمل گلدار و مخمل نکری. هنر مخمل بافی در گذشته در رنگ ها و طرح های مختلف برای جانماز، جلد قرآن، کت و عبا، پرده و رویه مبل و صندلی، رومیزی، روتختی، کوسن، پرده و در تهیه لباس و جهیزیه نوعروسان استفاده می شده است.

مخمل بافی کمابیش همزمان با عهد صفوی  در سه کشور چین ، ایتالیا والبته ایران رواج بسیار و شهرتی جهانی یافت و چندین قرن تجارت مفصلی حولِ این پارچه ارزشمند در این سه کشور به راه افتاد.از مراکز عمده و مهم مخمل بافی می توان به کاشان، یزد، اصفهان، تبریز و مشهد و البته هرات افغانستان اشاره کرد.

هنر سلجوقی، هنر مغولی و هنر صفوی تأثیرات چشمگیری در نقوش روی مخملهای ایرانی گذاشتند و از این طریق شاهکارهای بی نظیر و بسیار نفیسی از مخمل در ایران خلق شدند که در موزه های پارچه و لباس سراسر جهان نمونه های آنها را می توان دید.

در دوره ی صفوی (1736- 1503 میلادی ) اصفهان دارای کارگاه های مخمل بافیِ بسیاری بود که در آنها استادان ماهری از جمله غیاث الدین نقشبندِ یزدی تحت حمایت دربار به خلق هنر و ثروت می پرداختند. همینطور در دوره ی بعد با ورود مخمل های ابرشمین به این کارگاه ها و رشد صادرات این پارچه های اعلا به هندوستان، سود سرشاری نصیب اقتصادِ شهرهای ایران می شد که متاسفانه از آن رونق دیروزی، دیگر فقط امروز یادی فقط باقی مانده است.

چاپ روی پارچه ی مخمل همیشه از کنجکاوی های جذابِ اهالیِ عرصه ی چاپ نیز بوده است.

مخمل از نمونه پارچه های پرمصرف در دکوراسیون داخلی است که پس از چاپ و دوخت برای بسیاری کالاها نظیر پرده، رومیزی، کوسن و رومبلی کاربرد دارد.

کارخانه چاپ پارچه مشکات، چاپِ روی پارچه مخمل را با تکنیک سابلیمشن انجام می دهد.

چاپ مخمل در مشکات، با تیراژی نامحدودی قابل سفارش است.