فکر می‌کنید چند نوع پارچه می‌شناسید؟ (2)

در قسمت قبل به معرفی فهرستی از انواع پارچه پرداختیم و قول دادیم تا برخی از آنها را به شما معرفی کنیم. اکنون به ارائه توضیحات مختصری در مورد برخی از آنها می‌پردازیم.

پارچه فلانل

فلانل (Flannel) پارچه‌ای لطیف است که در ضخامت‌های مختلف وجود دارد. فلانل در اصل از نخ‌های پشمی بافته می‌شد اما امروزه ممکن است جنس آن از پشم، پنبه، یا الیاف مصنوعی باشد. این پارچه برای لباس‌های سبک و گرم گزینه مناسبی است. از فلانل در دوخت لباس‌های تارتان، پتو، روتختی، و تنپوش خواب استفاده می‌شود.

پارچه ارگانزا

ارگانزا (Organza) پارچه‌ای درخشان، سبک و نازک است که حالتی خشک و ایستا دارد. با توجه به پیشرفت صنعت نساجی، بسیاری از پارچه‌های ارگانزا، با مدرن‌ترین دستگاه‌ها و با فیبرهای مصنوعی همچون پلی استر و نایلون تولید می‌شوند. به همین خاطر این پارچه از دوام بالایی برخوردار است. این خصوصیات باعث شده تا پارچه  ارگانزا در دنیای مد بسیار پرطرفدار و جذاب باشد و به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد.

پارچه سیمپاتکس

این پارچه توسط شرکتی آلمانی با همین نام (Sympatex) تولید می‌شود. این نوع پارچه با محیط زیست سازگار و صد در صد قابل بازیافت است. علاوه بر آن، سیمپاتکس ضد آب و ضد باد بوده و خاصیت تنفسی خوبی دارد. به همین دلیل از آن در تولید کفش استفاده می‌شود. سیمپاتکس ترکیبی از پلی استر و پلی اتر است و یکی از مشتقات نفت خام به حساب می‌آید. این پارچه عمدتاً در سه کشور آلمان، چین و هند تولید می‌شود.

پارچه مش

پارچه مش (Mesh)، بر خلاف سایر پارچه‌ها که عموماً بطور متراکم تولید می‌شوند، با روزنه‌های متعدد و بصورت شل ساخته می‌شود و کشسانی بالایی دارد. این نوع پارچه قابلیت تنفسی بسیار بالایی دارد و بنابراین از آن برای تولید لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. بطور کلی پارچه مش از الیاف مصنوعی مانند پلی استر و پلی آمید ساخته می‌شود. اولین تولید کننده پارچه مش انگلستان و بزرگترین تولید کننده آن کشور چین است.

پارچه پیما

پیما (Pima) یک پارچه بسیار نرم است که از الیاف بلند پنبه ساخته می‌شود. گیاه پیما در مناطق استوایی رشد می‌کند. بنابراین هندوستان که در خط استوا واقع شده، محل بسیار مناسبی برای کشت این نوع گیاه است.

پارچه تولید شده از پیما بسیار نرم و لطیف است و از آن برای تولید لباس‌ خواب و منسوجات ظریف مانند بلوز، پیراهن، حوله و تی‌شرت استفاده می‌شود. علی‌رغم لطافتی که این پارچه دارد می‌توان آن را در ماشین لباس‌شویی و با آب گرم شست زیرا دربرابر درهم‌تنیدگی مقاومت دارد. دلیل این مقاومت هم الیاف بلند پنبه پیما است.

پارچه مخملی

مخمل (Velvet) نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته می‌شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولاً جزء پارچه‌های اشرافی و لوکس محسوب می‌شود. الیاف مورد استفاده در بافت مخمل‌ها بسیار متنوع است. معمول‌ترین الیاف مورد استفاده در این پارچه، الیاف ابریشمی است. پارچه مخملی به دلیل ضخامتی که دارد عموماً در لباس‌های زمستانه استفاده می‌شود. از مخل بخاطر درخشان بودن و برقی که دارد، برای دکوراسیون و پرده نیز استفاد می‌شود. پارچه‌های مخمل محاسن زیادی دارند از جمله اینکه لباس‌های دوخته شده با این نوع پارچه به طرز زیبایی بر روی تن می‌نشینند. اطوکشی ساده، چروک‌پذیری کم، خوش‌دوخت بودن و عدم نیاز به آسترکشی از جمله محاسن این نوع پارچه است.

پارچه دنیم

دنیم (Denim) یک پارچه پنبه‌ای محکم و ضخیم است که شهرت بسیاری در دنیای پوشاک دارد. به این پارچه که بیشتر به رنگ نیلی تولید می‌شود، جین هم می‌گویند. این پارچه به دلیل استحکام و دوام زیادی که دارد در تولید لباس‌های کار رواج زیادی داشته است. دنیم در ابتدا در طراحی و تولید لباس ملوانان و دریانوردان به کار می‌رفت. کلمه‌ی دنیم denim از واژه‌ای فرانسوی به نام de nimes گرفته شده است، نیم nime نام شهری در فرانسه است و de nim به معنای از شهر نیم می‌باشد. علت شهرت این پارچه در آمریکا، معدن‌چیان و جویندگان طلا بودند. آنها به دلیل کار در معدن به لباسی با پارچه محکم نیاز داشتند تا برای کار در معدن طلا دوام خوبی داشته باشد. گاوچران‌های آمریکایی نیز از این پارچه برای دوخت شلوار استفاده می‌کردند.