پارچه پرفورمنس (2)

در پارچه‌های عملکردی از چه الیافی استفاده می‌شود؟

اسپندکس

الیاف اپندکس

اسپندکس که یک الیاف مصنوعی می‌باشد را لاکرا نیز می‌گویند. این الیاف خاصیت کشسانی را به پارچه می‌دهد و این امکان را برای آن فراهم می‌آورد تا حدود شش برابر از اندازه خود بزرگتر شود. بنابراین گزینه مناسبی برای تهیه لباس‌های ورزشی است. علاوه بر این، اسپندکس به راحتی هوا را از خود عبور می‌دهد و به همین دلیل به سرعت رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شود.

پشم

الیاف پشم

پشم یک الیاف طبیعی است و به خاطر ساختاری که دارد، هوا را در خود محبوس کرده و به همین دلیل عملکرد مناسبی در لباس‌های زمستانه دارد. این الیاف از جابجا شدن سریع هوا جلوگیری کرده و بدن را گرم نگه‌می‌دارد. به لحاظ ساختاری، پشم از پروتئین و کمی چربی تشکیل شده است. از دیگر ویژگی‌های پشم این است که اشعه ماورای بنفش را از خود عبود نمی‌دهد و به همین دلیل برای سلامتی مفید است. با اینکه حجم زیادی را اشغال می‌کند، اما فوق‌العاده سبک است. با توجه به ویژگی‌هایی که بیان شد، این الیاف عملکرد بسیار مناسبی در لباس‌های ورزش‌های زمستانی خواهد داشت.

بامبو

الیاف بامبو

شاید الیاف بامبو برای بسیاری از مردم کمی ناآشنا و عجیب باشد. اغلب مردم بامبو را به عنوان یک گیاه خانگی در گلدان‌های بلند می‌شناسند. اما تعجب نکنید! از بامبو الیافی بدست می‌آید که با توجه به ویژگی‌ها و عملکردهای آن، برای صنعت نساجی فوق‌العاده مناسب است. پارچه‌های ساخته‌شده از بامبو بسیار سبک و نرم هستند و حس ابریشم را برای مصرف‌کننده تداعی می‌کنند. هوا به آسانی در الیاف بامبو جریان پیدا می‌کند. به همین دلیل پارچه بامبو بسیار خنک است. الیاف بامبو جاذب رطوبت بوده و خاصیت آنتی‌باکتریال دارد. لباس‌های ساخته‌شده از بامبو بوی بد نمی‌گیرند. الیاف بامبو امکان ترکیب شدن با سایر الیاف‌ها را نیز دارد. رنگ‌پذیری خوب، شفافیت، استحکام و چروک ناپذیری از دیگر ویژگی‌های الیاف بامبو است که آن را به لحاظ عملکردی در سطح بسیار بالایی قرارداده است. یکی از مهمترین کارکردهای الیاف بامبو استفاده از آن در تهیه حوله می‌باشد.

حوله ساخته شده از الیاف بامبو

پلی استر

الیاف پلی‌استر

پلی‌استر نیز یک الیاف مصنوعی می‌باشد که کاربردها و انواع مختلفی دارد. الیاف پلی‌استر سطحی صاف و بدون چین و چروک دارند و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند. جذب رطوبت در این الیاف کم بوده و حدود پنجاه درصد است. مقاومت این الیاف در برابر حرارت نیز بالاست و تقریباً در دمای نزدیک به دویست و پنجاه درجه ذوب خواهد شد. همچنین، پلی‌استر در برابر نور خورشید مقاومت خوبی دارد. عوامل زیستی مانند باکتری‌ها، بید و کپک نیز نمی‌توانند به این الیاف آسیبی برسانند.

پنبه

الیاف پنبه

پنبه یک الیاف طبیعی است و مهمترین ویژگی آن جذب رطوبت فراوان می‌باشد. همین ویژگی باعث می‌شود تا لباس ساخته شده با این الیاف، بعد از تعریق بوی نامطلوب نداشته باشد. شاید فکر کنید که این خاصیت برای تولید لباس‌های ورزشی، عملکرد خوبی را به همراه خواهد داشت. اما اشتباه همین جاست. به دلیل جذب رطوبت زیاد، لباس ورزشکاران سنگین و خیس می‌شود. بنابراین برای رسیدن به عملکرد بهتر، باید لباس ورزشی را از ترکیب پنبه و سایر الیاف تهیه نمود.