پلی‌استر بازیافتی (rPET)

آیا می‌دانید هر ساله حدود 654 هزار تن لباس به عنوان زباله برای دفن ارسال می‌شود.

پت (PET) یا پلی‌استر پرکاربردترین الیاف در صنعت نساجی و پارچه است. حدود 50 درصد از الیافی که در صنعت پوشاک جهان تولید می‌شود، پلی‌استر است. هر ساله حدود 60 میلیون تن پلی‌استر در جهان تولید می‌شود که سهم صنعت پوشاک 30 میلیون تن است. تنها 14 درصد این مقدار از بازیافت به دست می‌آید. این در حالی است که پلی‌استر بازیافتی نسبت به پلی‌استر معمولی اثر کربن کمتری دارد. این امر در کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بسیار موثر است. درصد قابل توجهی از پلی‌استر بازیافتی از بطری‌های پلاستیکی، منسوجات و پارچه‌های بازیافتی به دست می‌آید.

یک طرح ابتکاری توسط بخش تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد تشکیل شده است که هدف آن تحریک بازار منسوجات به استفاده از پلی استر بازیافتی (rPET) می‌باشد. این طرح که به «چالش پلی استر بازیافتی 2025» معروف شده است، تلاش می‌کند تا با تشویق صنعت جهانی نساجی، میزان استفاده از پلی‌استر بازیافتی را از 14 درصد کنونی به 45 درصد در سال 2025 افزایش دهد.

استفاده از پلی‌استر بازیافتی که به آن پلی‌اتیلن ترفتالات هم گفته می‌شود، نه تنها باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود، بلکه کاهش حجم زباله‌های پلاستیکی را نیز به همراه خواهد داشت. جالب است که بدانید شرکت نایک (Nike) در سال 2010 لباس‌های جام جهانی را از پلی‌استر بازیافتی تهیه کرد. علاوه بر مزیت فوق، استفاده از پلی‌استر بازیافتی باعث صرفه جویی در مصرف نفت، ماده اولیه تولید پلی‌استر، خواهد شد و همچنین تولید پلی‌استر بازیافتی نسبت به پلی‌استر معمولی، به انرژی کمتری نیاز دارد.

در پایان باید گفت استفاده از مواد پلی‌استری چه بطور معمولی چه بصورت بازیافتی، آسیب‌های جبران ناپذیری را برای کره زمین به همراه خواهد داشت. به همین دلیل طرفداران محیط زیست دائماً در تلاش هستند تا مردم را به صرفه‌جویی و پرهیز از مصرف‌گرایی تشویق نمایند. به همین منظور سایت‌هایی را برای تعمیر و استفاده مجدد از لباس راه‌اندازی کرده‌اند.

 سایت سازمان Love Your Clothes  یکی از مشهورترین آنهاست. این سایت (https://www.loveyourclothes.org.uk) وابسته به کمپینی با همین نام است که در سال 2014 با همراهی سازمان‌های صنعتی برای کمک به ایجاد تغییر در نحوه خرید، استفاده و دور انداختن لباس مصرف‌کنندگان بریتانیایی ایجاد شد.