چاپ حرارتی یا سابلیمیشن

سابلیمیشن یک لغت انگلیسی(Sublimation) به معنای تصعید می‌باشد. تبدیل ماده از جامد به گاز را تصعید ‌گویند. در چاپ پارچه به روش سابلیمیشن نیز چنین فرایندی رخ می‌دهد. جوهر مورد استفاده در این نوع چاپ، جوهری است که خاصیت تصعیدی دارد. یعنی در اثر فشار و حرارت دستگاه چاپ، جوهر از جامد به گاز تبدیل شده و پس از سرد شدن بصورت رنگ ثابت بر روی پارچه یا جسم نقش می‌بندد. بنابراین سابلیمیشن یک نوع چاپ حرارتی است. حرارت، جوهر مخصوص را از روی کاغذ سابلیمیشن بر روی جسم مورد نظر منتقل می‌کند. در ادامه، روش کار در این نوع چاپ را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در ابتدا باید طرحی را که دوست داریم بکشیم. این طرح‌ها باید حالت آینه‌ای یا برگردان داشته باشند. بعد از آن توسط پرینترهای جوهرافشان مخصوص، آن طرح را روی کاغذ مخصوص چاپ سابلیمیشن، پرینت می‌گیریم. ویژگی این نوع کاغذ این است که رنگ را بطور کامل در خود جذب نمی‌کند و در نتیجه به خوبی آن را به جسم مورد نظر انتقال می‌دهد.

نمونه کاغذ سابلیمیشن

در مرحله بعد، کاغذ پریینت شده را توسط چسب نسوز روی جسم مورد نظرمان می‌چسبانیم. اکنون می‌توانیم طرح خود را چاپ کنیم. با حرارتی که دستگاه چاپ به رنگ وارد می‌کند جوهر تصعید شده و بر روی جسم می‌چسبد. این نوع چاپ را می‌توان برای اجناسی که تحمل گرما را داشته باشند، مانند بشقاب، پارچه، قاب گوشی تلفن همراه،ُ لیوان، و ماگ استفاده نمود. دمای دستگاه در هنگام چاپ حدود 160 تا 200 درجه سانتیگراد است. با این روش چاپ شما می‌توانید به سادگی عکس موردعلاقه‌تان را روی ساعت اتاق‌تان یا لیوان روی میزتان چاپ نمایید.

چاپ تصویر روی کلاه با استفاده از روش سابلیمیشن
چاپ تصویر روی ماگ با استفاده از روش سابلیمیشن

برخی از ویژگی‌های چاپ سابلیمیشن از این قرار است:

  • ساده و بی‌دردسر بودن
  • کیفیت چاپ فوق‌العاده خوب
  • کم هزینه بودن
  • امکان چاپ با تیراژ کم
  • قابلیت شستشو و پاک نشوندگی طرح چاپ شده روی جسم

این نوع چاپ بر روی پارچه‌های پلی‌استر کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت بطوریکه رنگ سابلیمیشن در اثر حرارت به جزئی از پارچه تبدیل شده و با شستشوی متعدد نیز از بین نمی‌رود. چاپ تصاویر روی اجسامی که پارچه‌ای نیستند نیازمند عملیات کوتینگ است. بطور خلاصه، کوت (Coat) به معنای پوشش دادن یا پوشاندن است و در صنایع مختلف ، انواع کوتینگ‌ها و یا همان پوشش‌ها وجود دارند که هر کدام از آنها با هدف خاصی استفاده شده و ویژگی خاصی را به سطح می‌دهند.

عملیات کوتینگ روی تی‌شرت به روش اسپری

همانطور که گفته شد، سطوح پلی‌استری مناسبترین سطح برای انجام چاپ به روش سابلیمیشن هستند. در غیراین حالت، با استفاده از کوتینگ پوشش پلی‌استری را بصورت مصنوعی روی اجسام ایجاد می‌کنیم تا رنگ با بهترین کیفیت به جسم بچسبد. کوتینک را می‌توان به دو روش غرقابی یا اسپری انجام داد. کوتینگ هم روی پارچه و هم روی سطوح اجسام سخت صورت‌پذیر است.

یک نمونه از ماده کوتینگ برای چاپ سابلیمیشن
اسپری‌های مخصوص کوتینگ در چاپ سابلیمیشن