چاپ مستقیم روی پارچه

چاپ مستقیم روی پارچه (direct-to-garment printing) یا چاپ DGP یکی از روش‌های چاپ پارچه می‌باشد که توسط فناوری جوهرافشان مبتنی بر آب صورت می‌گیرد. صفحه‌ای که در چاپگرهای DGP وجود دارد، لباس را بصورت ثابت نگه‌می‌دارد و سپس جوهر چاپگر توسط هد جوهرافشان بطور مستقیم روی پارچه افشانده می‌شود. به این ترتیب جوهر به درون الیاف پارچه تزریق می‌شود و در نتیجه با لمس سطح چاپ شده هیچ برجستگی یا تفاوتی احساس نمی‌گردد.

در این روش تصویر چاپ شده به دلیل دیجیتالی بودن، از وضوح بسیار بالایی برخوردار بوده و گزینه مناسبی برای چاپ تصویر بر روی تی‌شرت است. در رنگ‌پردازی و انتخاب نوع تصویر محدودیتی وجود ندارد اما هرچقدر وضوح تصویر بالاتر باشد، زمان بیشتری برای چاپ آن بر روی پارچه لازم است. مزیت مهم این نوع چاپ، راه‌اندازی بسیار ساده دستگاه و اجرای فرایند چاپ است و چون این فناوری بسیار جدید است، عیب بزرگ آن، هزینه بالای دستگاه‌های DGP می‌باشد. علاوه براین، تیراژ چاپ در این روش پایین است.

برای اینکه نتیجه بهتری حاصل شود، قبل از اجرای چاپ، روی پارچه مایع کوتینگ اسپری می‌شود تا جوهر بهتر به الیاف بچسبد. این فرایند برای پارچه‌های تیره الزامیست. برای سریع‌تر خشک شدن رنگ، می‌‌توان از پرس حرارتی استفاده کرد. بهترین نوع پارچه‌ای که در این روش بکارمی‌رود، پارچه‌های صد در صد پنبه‌ای هستند. این نوع چاپ دوام و ماندگاری زیادی روی پارچه دارد.