انواع جوهر در چاپ پارچه

همانطور که می‌دانید روش‌های گوناگونی برای چاپ روی پارچه وجود دارد که قبلاً برخی از آنها را در سایت مشکات «https://meshkatprint.com» در بخش اخبار و مقالات معرفی نموده‌ایم. متناسب با انوع روش چاپ، انواع مختلف جوهر نیز وجود دارد که در اینجا به تشریح برخی از آنها می‌پردازیم.

جوهر پیگمنت (Pigment)

پیگمنت ذره‌ای جامد به رنگ سیاه، سفید یا فلورسنت است که به دلیل ویژگی جذب و انتشار نور، ظاهر اشیاء را تغییر می‌دهد. یکی از مهمترین بخش‌های تشکیل دهنده مرکب، پیگمنت است که معمولاً در تعیین قیمت آن هم تاثیر زیادی دارد. در واقع پیگمنت نوعی پودر خشک است که باید با مایعی مانند آب ترکیب شود تا در رنگ‌های مشکی، سفید یا رنگی تاثیر بگذارد. ویژگی ذرات تشکیل دهنده این ماده این است که باعث پر شدن منافذ شده و به همین خاطر این نوع جوهر دوام و ماندگاری زیادی ایجاد می‌کند. جوهر پیگمنت با هر نوع پارچه‌ای سازگار می‌باشد اما بهترین شرایط، استفاده از آن در پارچه‌های پنبه‌ای است. چاپ پارچه‌های پنبه‌ای با جوهر پیگمنت، رنگ‌های واضح، با کیفیت و زیبایی را خلق می‌کند. جوهر پیگمنت قیمت بالایی ندارد و به راحتی در بازار یافت می‌شود.

پارچه چاپ شده با استفاده از جوهر پیگمنت

جوهر ری‌اکتیو (Reactive)

این جوهر که از سال 1956 وارد بازار شد برای چاپ روی پارچه‌های ابریشمی، پنبه‌ای و لینن که الیاف طبیعی دارند مناسب است. مولکول‌های رنگ وارد الیاف پارچه شده و یک پیوند کووالانسی تشکیل می‌شود. جوهر ری‌اکتیو در بیشتر رنگ‌ها وجود دارد و بسیار پررنگ است. طرح‌های چاپ شده با این جوهر، پاک نمی‌شوند و دائمی هستند. از این نوع رنگ برای چاپ روی پارچه‌های مرغوب و گران‌قیمت استفاده می‌شود. یکی از معایب چاپ پارچه با رنگ ری‌اکتیو، مصرف بسیار زیاد آب است. زیرا در مراحله پایانی، جوهر اضافه باید از روی پارچه شسته شود که این فرایند مستلزم استفاده از حجم زیاد آب می‌باشد.

چاپ پارچه با استفاده از رنگ ری اکتیو

جوهر اسید (Acid)

رنگ‌های اسیدی شفاف هستند و بعد از ایجاد واکنش شیمیایی با الیاف پارچه، پیوند یونی برقرار کرده و رنگ خود را آشکار می‌کنند. در چاپ پارچه با استفاده از رنگ اسید، مرحله آماده سازی و مرحله پایانی نیز وجود دارد. مانند رنگ ری‌اکتیو، رنگ اسید نیز باید با آب فراوان شتشو شود تا رنگ اسید روی پارچه تثبیت گردد.

جوهر اسید محصول شرکت ام‌تی