آنچه باید در مورد خز بدانیم (1)

خز یکی از قدیمی‌ترین انواع پوشاک شناخته شده است که در طول تاریخ توسط مردان و زنان مورد استفاده قرارگرفته. خز طبیعی بسیار گران و کمیاب است. به همین دلیل از سال 1929 خزهای مصنوعی به بازار عرضه شدند. اولین تلاش به منظور ارائه خز مصنوعی با شبیه‌سازی موهای یک پستاندار آمریکای جنوبی به نام آلپاکا صورت گرفت. از نظر بازار مد، آنها کیفیت پایینی داشتند. معمولاً خاکستری یا برنزی بودند و نمی‌توانستند با خزهای نفیسی مانند خز راسو یا بیور مقایسه شوند. اما این پارچه‌ها ارزان و گرم بودند. بنابراین تولیدکنندگان به توسعه نسخه‌های بهبود یافته از خز مصنوعی ادامه دادند و سعی کردند ظاهر متراکم‌تر، مقاومت بیشتر و رنگ‌های جذاب‌تری را برای آن عرضه نمایند.

خز مصنوعی نوعی پارچه است که تلاش شده به خز طبیعی که از پوست حیوانات تهیه می‌شود، شباهت زیادی داشته باشد. این پارچه که به پارچه شمع معروف است، معمولاً از پردازش، رنگ‌آمیزی و برش الیاف پلیمری ساخته می‌شود تا با بافت و رنگ ‌خاص خز طبیعی مطابقت پیدا کنند. امروزه به لطف توسعه و پیشرفتی که در صنعت نساجی و پلیمر صورت گرفته است، خزهای مصنوعی فوق‌العاده‌ای تولید می‌شوند که به سختی قابل تشخیص از خزهای طبیعی هستند. در اواخر دهه 1950 تولیدکنندگان پلیمر دریافتند که پلیمرهای اکریلیک را می‌توان با مخلوط کردن آنها با سایر پلیمرها، نه تنها بسیار شبیه به خزهای طبیعی ساخت، بلکه می‌توان آنها را در برابر آتش مقاوم کرد. این پارچه‌های جدید موداکریلیک نامیده می‌شدند.

خزهای مصنوعی با مواد مختلف ساخته می‌شوند. الیاف فله معمولاً از پلیمرهایی مانند اکریلیک، موداکریلیک یا مخلوط مناسبی از این پلیمرها تشکیل شده است. پلیمرهای اکریلیک از مواد شیمیایی مشتق شده از زغال سنگ، هوا، آب، نفت و سنگ آهک ساخته شده‌اند. آنها نتیجه واکنش شیمیایی مونومر آکریلونیتریل در شرایط فشار و حرارت بالا هستند. به خزهای مصنوعی مونومرهای ثانویه نیز اضافه می‌شوند تا توانایی الیاف اکریلیک در جذب رنگ بهبود داده شود. پلیمرهای موداکریلی، کوپلیمرهایی هستند که از واکنش مونومرهای اکریلونیتریل و وینیل کلراید ساخته می‌شوند. این الیاف به ویژه برای خزهای مصنوعی مفید هستند زیرا می‌توانند به راحتی با رنگهایی شبیه رنگ طبیعی خز حیوانات رنگ شوند و دارای خاصیت ضد آتش باشند.

پلیمرهای موداکریلیک و اکریلیک دارای ویژگی‌های دیگری نیز هستند که آنها را در تولید خز مصنوعی مفید می‌کند. آنها سبک و فنری هستند و کیفیتی کرکی به لباس می‌دهند. آنها همچنین در برابر حرارت، نور خورشید، دوده و آلودگی بسیار مقاوم هستند و در هنگام شستشو ثبات خوبی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که آنها پلیمرهای ترموپلاست هستند، می‌توانند گرم شوند، در برابر کپک، آفات و حشرات مقاومت ‌کنند، جذب رطوبت بسیار پایینی داشته و سریع خشک ‌شوند. سایر الیاف طبیعی از قبیل ابریشم، پنبه، پشم و مو نیز برای ساختن خزهای مصنوعی و بهبود شکل و ظاهر کلی لباس استفاده می‌شوند.