از بین بردن لکه‌ها از روی پارچه

اغلب افراد تجربه لک شدن لباس‌هایشان را دارند. اما آیا همه آنها تجربه برطرف کردن آن لکه‌ها را نیز داشته‌اند؟ برطرف کردن لکه‌ها از روی پارچه مهارتی است که با بکارگیری آن می‌توانید از دور انداختن لباس‌هایی که لک شده، جلوگیری کنید. برطرف کردن هر لکه، روش خاص خودش را دارد و نمی‌توان با همه لکه‌ها با یک روش مقابله کرد.

لکه‌های ناشی از چربی و روغن را با استفاده از شوینده‌های لباس و پودرهای لباس‌شویی به راحتی می‌توان از بین برد. در صورتیکه غلظت چربی و روغن زیاد باشد، از مایع ظرف‌شویی‌ هم می‌توان کمک گرفت. برای از بین بردن لکه‌های ناشی از لوازم آرایشی نیز این روش موثر است. اگر رژ لب یا سایر لوازم آرایشی به لباس شما مالیده شده، کمی مواد شوینده روی آن بریزید و به آرامی آن قسمت از پارچه را بسابید. استفاده از الکل اتانول نیز در این موارد توصیه شده است.

یکی از سخت‌ترین لکه‌بری‌ها از بین بردن لکه خون است. اگر به هر دلیلی لکه خون روی لباس شما ریخت، به سرعت آن را با آب سرد بشویید. این کار را می‌توانید با شوینده‌های آنزیم‌‌‌دار انجام دهید. درصورتیکه لکه خون بعد از شستشو هنوز بر روی پارچه باقیمانده باشد، استفاده از هیدروژن پراکسید به عنوان یک نوع سفید کننده، راه‌حل خوبی است.

همانطور که یک مریض بدحال را به سرعت به بیمارستان انتقال می‌دهند، یک لباس بد حال و لک شده را نیز باید به سرعت شست! نباید اجازه بدهید لکه‌ها برای مدت طولانی روی لباس باقی‌بمانند. لکه‌های کهنه، دیرتر و سخت‌تر پاک می‌شوند و شاید هرگز از بین نروند! اما این سرعت عمل نباید باعث شود تا شما با خشونت لباس را شستوشو دهید. اگر در فرایند لکه‌بری بی‌دقتی کنید، ممکن است به تار و پود پارچه آسیب جدی وارد کنید. سرعت و دقت در کنار یکدیگر ارزشمند است. در برخی از مواقع نباید لکه را مالید. این کار باعث عمق ‌بخشیدن و نفوذ آلودگی به داخل بافت پارچه شده و وسعت لکه را بیشتر می‌کند.