پارچه ضد گلوله (bulletproof fabric)

بهتر است پارچه‌های ضد گلوله را پارچه‌های مقاوم در برابر گلوله نامید. زیرا این نوع پارچه تا اندازه مشخصی فشار وارد شده توسط گلوله را گرفته و آن را در کل لباس یا جلیقه توزیع می‌کند. در صورتیکه سرعت و قدرت گلوله از حدی فراتر رود، این نوع پارچه کارایی خود را از دست خواهد داد. عموماً اگر گلوله نوک جنگی تیزی داشته باشد از جلیقه ضدگلوله عبور می‌کند.

یکی از پایه‌های اصلی پارچه‌های ضد گلوله، الیاف آرامیدا (پلی آمید آروماتیک) است. آرامیدا نوعی الیاف مصنوعی است که در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم است. از این الیاف در صنایع هوافضا، نظامی و لاستیک‌سازی استفاده می‌شود. در الیاف آرامیدا ملکول‌های زنجیره‌ای با قدرت و شدت در امتداد محور فیبر قرارگرفته و پیوند شیمیایی بسیار محکمی را ایجاد می‌نمایند. این الیاف در برابر آتش مقاومت است و ذوب نمی‌شود. به خاطر همین ویژگی، علاوه بر کاربرد فراوان این نوع الیاف در تولید پارچه‌های ضد گلوله، از آن در تولید عایق‌های حرارتی و الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

آزمایش پارچه ضدگلوله در آمریکا 1923

صنعتگران توانستند با تقویت الیاف آرامید، نوعی الیاف مقاوم‌تر و مستحکم‌تر تولید نمایند. این الیاف متاآرامید یا کولار نام داشت که الیاف اصلی تشکیل دهنده جلیقه‌های ضد گلوله به حساب می‌آید. برخی از ویژگی‌های این الیاف عبارتند از:

  • مقاوم در برابر سایدگی
  • مقاوم در برابر حلال‌های آلی
  • نارسانا
  • مقاوم در برابر ذوب شدن و آتش گرفتن
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش
کارخانه تولید پارچه ضدگلوله

الیاف کولار پنج برابر مقاوم‌تر از فولاد است و همانطور که قبلاً هم اشار شد، یکی از متداول‌ترین کاربردهای الیاف کولار، ساخت جلیقه‌های ضد گلوله است. اما در نگهداری از این نوع جلیقه‌ها باید به چند نکته توجه نمود. پارچه‌های ضدگلوله هم مانند بسیاری از محصولات، تاریخ مصرف دارند. بهترین بازدهی پارچه‌های ضد گلوله پنج سال است. پارچه‌های ضدگلوله را هم مانند سایر پارچه‌ها باید شستشو داد تا از پوسیدگی آنها جلوگیری شود. بعد از شستشو باید آنها را بصورت صاف و آویخته خشک نمود. هر گونه چروک و تاشدگی باعث کاهش مقاومت پارچه در برابر ضربه گلوله خواهد شد. جلیقه‌ای که یک بار مورد اصابت گلوله قرارگرفته، نباید دیگر مورد استفاده قرارگیرد. پارچه ضدگلوله قابل تعمیر نیست. در صورت خیس شدن، مقاومت پارچه ضدگلوله کاهش پیدا خواهد کرد. تار و پود پارچه‌های ضدگلوله خشک و ثابت است. بنابراین، افزایش وزن و سایز فردی که جلیقه ضد گلوله را استفاده می‌کند باعث کشسانی و کاهش نفوذناپذیری پارچه ضدگلوله خواهد شد. پارچه‌های ضد گلوله در برابر اجسام تیز مانند چاقو مقاوم نیستند.