ضد آب کردن پارچه (Water Proof Fabric)

ملوانان پارچه بادبان‌هایشان را ضد آب می‌کردند

در دوران قدیم دریانوردان در اثر تجربه دریافته بودند که وقتی بادبان‌های کشتی‌هایشان در اثر آب باران خیس می‌شود، منافذ پارچه بادبان گرفته شده و باد از آن عبور نمی‌کند و در نتیجه کشتی‌ آنها سریع‌تر حرکت می‌کند. مشکلی که وجود داشت این بود که همیشه باران نمی‌آمد تا بادبادهای آنها خیس شود و اگر می‌خواستند خودشان بادبان‌ها را خیس کنند، به زودی باد آنها را خشک می‌کرد. با گذشت زمان ملوانان به این نتیجه رسیدند که با موم‌اندود کردن بادبانها، می‌توانند برای همیشه این مشکل را برطرف کنند. آنها با این کار عملاً پارچه‌های ضد آب تولید می‌کردند. پارچه‌های موم‌اندود شده، به سختی آب و باد را از خود عبور می‌دهند.

یکی از روش‌های ضدآب کردن پارچه، استفاده از پوشش‌های آبگریز نانو است. این پوشش‌ها مانع نفوذ آب به عمق بافت پارچه شده و با ایجاد ویژگی آبگریزی موجب غلتیدن قطرات مایعات روی سطح پارچه می‌شوند. علاوه بر این، پوشش‌های نانو سدی در برابر نفوذ اشعه UV نور آفتاب هستند، مانع نفوذ آلودگی‌ها و گردوغبار به درون بافت پارچه شده و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کنند.

ضدآب کردن کوله پشتی با واکس مخصوص

یکی دیگر از روش‌های ضدآب کردن پارچه، استفاده از موم است. موم‌اندود کردن پارچه آن را در برابر مایعات، کشیدگی، ساییدگی و ضربه مقاوم می‌کند. این کار را معمولا برای لباس‌های کار، کیف، کوله‌پشتی و یا لباس‌های کوهنوردی انجام می‌دهند. باید دقت داشت که هر پارچه‌ای را نمی‌توان با استفاده از موم ضد آب کرد. مثلاً پارچه‌های پلی‌استر و چرمی را نباید با موم ضد آب کرد اما انواع پارچه کتان را می‌توان با این روش ضد آب نمود. این روشی نیست که پارچه را برای همیشه ضد آب نگهدارد. بنابراین بعد از چند مرتبه شستشو، باید مجدداً آن را تکرار کرد.

ضد آب کردن کت و کاپشن با استفاده از اسپری مخصوص
کت پنبه‌ای که ضد آب شده است

روش ضد آب کردن پارچه با استفاده موم به این شکل است که ابتدا پارچه را شسته و کاملاً تمیز می‌کنیم. سپس با استفاده از قالب موم یا اسپری، سطح پارچه را آغشته به مواد ضدآب می‌نماییم. در پایان، با استفاده از سشوار یا اتو، موم را ذوب می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا بطور کامل سرد و خشک شود.

سیلیکون یکی از بهترین مواد برای ضدآب کردن انواع مختلف پارچه است. برای این کار سیلیکون و ماده حلال را با درصد مناسب خوب مخلوط کنید تا محلولی کاملاً یک نواخت حاصل گردد. بهتر است این کار در فضای باز صورت بگیرد. محلول آماده شده را با استفاده از قلم موی نقاشی روی پارچه مورد نظر بکشید و آن را بطور کاملا صاف و بدون چروک آویزان کنید تا خشک شود.