پارچه پشم شتر (Camel wool)

یکی از انواع پارچه که از موی چهارپایان ساخته می‌شود، پارچه پشم شتر است. شتر یکی از چهارپایانی است که بطور گسترده در منطقه مغولستان پرورش می‌یابد. شتران این منطقه عموماً دو کوهان هستند و موی با کیفیتی دارند. در حالیکه موهای اغلب شترها کوتاه است، موهای شتران مغولی، بلند و براق است. مو یا پشم شترهای دو کوهان از دو قسمت تشکیل می‌شود.

بخش اول، موهای محافظ که زبر و زمخت هستند و از شترهای مغولی در برابر سرمای طاقت فرسای مغولستان محافظت می‌کنند. به دلیل زبری و زمختی این نوع پشم باید آنها را با سایر الیاف مانند پشم گوسفند، ترکیب کرد. این نوع پشم برای ساخت منسوجاتی مانند فرش مناسب است. بخش دوم، موهای زیرین که کیفیت مناسب‌تری برای تولید پوشاک دارند و نرم هستند. جالب است بدانید که برخلاف بسیاری از چهارپایان که پشم آنها را با زحمت می‌چینند، پشم شتر دوکوهان بطور طبیعی در فصل بهار می‌ریزد و شتربانان به سادگی آنها را جمع‌آوری می‌کنند.

با وجود اینکه شتر بومی آسیا است، اما در قرن نوزدهم پشم شتر در انگلستان محبوبیت بسیاری پیدا کرد. امروزه پشم شتر یکی از مهمترین صادرات کشور مغولستان است. این کشور علاوه بر صادرات پشم خام شتر، منسوجات ساخته شده از آن را نیز صادر می‌کند. علاوه بر مغولستان، در ایران، افغانستان، تبت و چین نیز پشم شتر تولید می‌شود. تولید کنندگان پشم شتر اغلب چادر نشین هستند و با روش‌های سنتی این محصول را تولید می‌کنند. البته در آمریکا و آفریقای جنوبی هم به مقدار کمی این محصول تولید می‌شود.

گفته می‌شود که پشم شتر برای تسکین دردهای عضلانی، مفصلی، آرتروز و روماتیسم بسیار مناسب است و به همین منظور محصولات متنوعی مانند انواع پلیور، جلیقه، ساق، شال‌گردن، دستکش، شلوار، جوراب، کلاه، زانوبند، شکم‌بند و مچ‌بند از آن تولید می‌شود. پوشاندن دور کمر توسط باندهایی که از پشم شتر ساخته شده‌اند، برای افرادی که کلیه‌های ضعیفی در برابر سرمای زمستان دارند، اثرگذاری مناسبی داشته است.

شال، کلاه و دستکش ساخته شده از پشم شتر
پلیور پشم شتر
کت پشم شتر
شال کمر از پشم شتر
زانوبند پشم شتر