همه چیز درباره پنبه (1)

پنبه از الیاف سلولزی و بر پایه گلوکز است. در پنبه علاوه بر سلولز مقداری وکس، پکتین، پکتوز، اسید پکتیک، رنگدانه یا پیگمنت وجود دارد. الیاف پنبه دارای ساختار فیبریلار است که از یک دیواره اولیه، یک دیواره ثانویه و یک لومن تشکیل شده است اکثر مواد غیرسلولزی در لایه‌های بیرونی الیاف پنبه وجود دارد. الیاف پنبه بر اساس طول به ۳ قسمت تقسیم می‌شوند. لینت (Lint) که گرانترین نوع می‌باشد، لینتر (Linter) با طولی متوسط و لینیت (Linit) که جهت تولید الیاف بازیافتی و تولید پتو و بالش استفاده می‌شود.

پنبه، گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان مانند قاره آمریکا، آفریقا، و هند است. بخش‌هایی از الیاف پنبه در کاوش‌های باستان‌شناسانه مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در مکزیک و تمدن دره سند (پاکستان امروزی) پیدا شده‌اند. زعفران را طلای سرخ و نفت را طلای سیاه نامیده‌اند. حجم زیاد تجارت پنبه در سراسر جهان و گردش مالی بالای آن، لقب طلای سفید را به پنبه داده است. با اختراع دستگاه پنبه ریسی استفاده از پنبه توسعه پیدا کرد به نحوی که امروزه پنبه پرکاربردترین الیاف به کار رفته در صنعت پوشاک است. اغلب پارچه‌ها یا بطور کامل از الیاف پنبه ساخته می‌شوند و یا از ترکیب الیاف پنبه با سایر الیاف مانند ابریشم مصنوعی، پلی‌استر و پشم تولید می‌شوند.

در حال حاضر به طور تقریبی سالانه ۲۵ میلیون تن پنبه تولید می‌شود. این مقدار، برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است. کشور هند با تولید بیش از ۶ میلیون تن پنبه در سال، بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است. بعد از آن چین و آمریکا با اختلاف زیاد از سایر کشورها در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. مرغوب‌ترین نوع پنبه در مصر تولید می‌شود و بعد از آن استرالیا قراردارد. در مجموع شش کشور هند، چین، استرالیا،پاکستان، آمریکا و ازبکستان هشتاد درصد پنبه چهان را تولید می‌کنند.